در این سه روز ۱۰ حرکت اعتراضی گزارش شده است : اعتراضات بازنشستگان در ۵ شهر، اعتراض کارکنان بهداشت در قزوین ، تجمع اعتراضی هیئت های علمی ، تجمع اعتراضی کارکنان غسالخانه ،اعتصاب رانندگان حمل زغال سنگ و نامه اعتراضی بیش از هزار دانشجو و فارغ التحصیل در دانشگاه شریف .
***جانباختگان و اعدام ها
-عکسی از مراسم تشییع و خاکسپاری دانشآموزان کشتهشده در حمله به مدرسهای در شهر میناب، برنده مدال طلای بخش عکس خبری جشنواره بینالمللی «گلدن شات ۲۰۲۶» شد.
-ایلیا دهقانی شامگاه جمعه ۱۹ دیماه در جریان اعتراضات تهرانپارس ، با شلیک گلوله جنگی از سوی تکتیراندازی مستقر بر پشتبام هدف قرار گرفت. به گفته منابع مردمی، گلوله به ناحیه گردن اصابت کرد و موجب قطع نخاع شد. ایلیا پس از حدود یک هفته بستری، جان خود را از دست داد.
در لحظات پیش از جانباختن، خطاب به پدرش میگوید: «خیالت راحت… دوست دارم.»
-در نور آباد ممسنی در جریان کشنار دی ماه ، کسانی هستند که از ترس ، هنوزبرای درمان به جایی مراجعه نکرده اند .
سرکوهی:
شاید روزی مجبور شوند بگویند!
خرداد(سال ۱۳۶۰ ) ماهی بود نه چون همه خردادها که نوجوانان دختر و پسر را، بیآن که حتا نامشان را بدانند، به اتهام ثابت نشدهی شرکت در «تظاهرات ۳۰خرداد» اعدام کرده و با نشان دادن عکس آنها در سیمای اسلامی و انتشار عکس آنها در روزنامهها از «خانوادههای محترمی که فرزندانشان… دستگیر و حکم دادگاه در مورد آنها صادر و اجرا گردیده»، خواستند که «با در دست داشتن شناسنامه عکسدار… به دفتر مرکزی زندان اوین مراجعه کرده و فرزندانشان را تحویل بگیرند»
در اطلاعیه رسمی گفتند که «لازم به یادآوری است که اسامی صاحبان عکس مشخص نشدهاست.»
یادم هست که بهزاد_نبوی، که در آن زمان سخنگوی دولت بود و در دفاع از این جنایت در تلویزیون گفت در قوانین اسلامی سن و سال و دانستن اسم و… مطرح نیست .جرم اینها محرز (ثابت) شده و باید مجازات میشدند.
آقای بهزاد_نبوی نگفت که چرا تظاهرات جرم است، نگفت که مجرم بودن کسانی که حتا نام آنها را نمیدانند، چگونه ثابت شده، نگفت که اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال در قوانین بینالمللی و عرف انسانی ممنوع است و…
**زندانیان سیاسی و دستگیر شده ها
-۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی ،تنها یک تاریخ در تقویم نیست؛ روزی است که وجدانهای بیدار جهان در کنار زندانیان سیاسی و عقیدتی میایستند.
-جواد علیکردی، برادر خسرو علیکردی، فعال حقوق بشر که سال گذشته درگذشت، به ۱۸ سال حبس، تبعید و محرومیت دائم از وکالت محکوم شده…
-سپیده قلیان، فعال سیاسی که بهتازگی از زندان وکیلآباد مشهد آزاد شده است، با انتشار روایتی از وضعیت دو زندانی سیاسی این زندان، نسبت به شرایط نگهداری فاطمه سپهری و فرزانه قرهحسنلو هشدار داده است .
-افشین_حیرتیان، فعال کارگری، مدافع حقوق کودکان کار و خیابان و از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، با گذشت بیش از هفت ماه از بازداشت، همچنان در زندان اوین نگهداری میشود و از آزادی موقت با قرار وثیقه محروم مانده است. او در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۴ در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل مادرش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
-سمانه ابراهیمی نوایی، شهروند ۴۶ ساله ساکن آمل، توسط نیروهای امنیتی در مقابل منزلش بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل شد. صبح روز شنبه بازداشت شد . این بازداشت بدون اطلاعرسانی عمومی درباره علت اقدام و بدون ارائه توضیح رسمی به خانواده صورت گرفته است .
-گلاله وطندوست، وکیل دادگستری ساکن مریوان، از تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۵ جهت اجرای حکم حبس به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است. خانم وطندوست از جمله وکلایی بود که پس از قبول وکالت و پیگیری پروندههای بازداشتشدگان اعتراضات مهرماه ۱۴۰۱، بازداشت و با اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه» مواجه شد. پیشتردر دادگاه سنندج وی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه» به شش سال و هفت ماه و بیست روز حبس محکوم کرده بود .
-تهمینه منزوی”، عکاس ایرانی و پروژهی «کنسرت کاروانسرا» با انتشار متنی در حساب اینستاگرام خود از صدور حکم ممنوعیت از کار و خروج از کشور و ۷۴ ضربه شلاق برای خود و سایر اعضای گروه برگزاری این کنسرت خبر داد.
– دادگاه مشهد، طیبه نظری، معلم بازنشسته اهل سیرجان و مادر زندهیاد مریم آروین، وکیل دادگستری و از بازداشتشدگان اعتراضات ۱۴۰۱، را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
در رأی صادرشده، اتهامهای «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به وی نسبت داده شده است. بر اساس مفاد حکم، حضور خانم نظری در مراسم یادبود خسرو علیکردی، وکیل دادگستری، و همچنین فعالیتهای او در فضای مجازی از جمله دلایل صدور این حکم عنوان شدهاند.
-مسعود_فرهیخته در یک فایل صوتی از زندان مرکزی کرج اعلام کرده که در پرونده سازی جدیدی که علیه او در زندان تشکیل شده که به موجب آن قرار است در ۷ تیر در شعبه دوم دادگاه کرج به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه شود،شرکت نخواهد کرد.
-به گزارش جنبش زنان بلوچستان. در شنبه ۳۰ خرداد ، نیروهای پلیس آگاهی در اسلامآباد رودبار جنوب با مراجعه به منزل «محمود نارویی» در روستای حیدرآباد، در پی بازداشت وی بودند. به گفته منابع محلی، پس از عدم حضور این فرد در منزل، مأموران همسر ۳۷ ساله او «کبری نارویی» به همراه فرزند یکسالهاش «سامان نارویی» را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این اقدام در حالی صورت گرفته که زن و کودک بازداشتشده هیچگونه نقشی در پرونده مورد نظر نداشتهاند.
–رئیس کل دادگستری آذربایجانغربی اعلام کرد که ۴۸۰ نفر در این استان در رابطه با جنگ اخیر بازداشت شدند. وی مدعی شد که ۱۰ نفر از این بازداشتشدگان «عامل و جاسوس موساد» بودهاند .
**خبرهای کارگری
-کانال تلگرامی همصدایان بازنشسته مطالبه گر طی اطلاعیه ای برای یکشنبه های اعتراضی ، فراخوان صادر نمود . در این اطلاعیه ضمن برشمردن تاثیرات جنگ ویرانگر ، گرانی سرسام اور و فروپاشی نظام سلامت از جمله آمده است :
خط فقر از مرز ۸۰ میلیون تومان گذشته است. دستمزد کارگران، معلمان، پرستاران و سایر اقشار در یک رقم ناچیز که هزینه زندگی یک هفته را نمی دهد فریز شدهاست. فاجعه بار اینجاست که زندگی مردم لبنان برای حاکمان ارجع می باشد.
مردم به حال خود رها شده اند. کنشگران صنفی مدنی و سیاسی را دستگیر و به زندان میافکنند در سرزمین خود گرسنه و ” فلسطین تبارند ز بی خانمانی” ….
بنابر این از عموم هموندان می خواهیم به یکشنبه های اعتراضی سراسری پیوسته زیرا جز این راهی باقی نمی ماند.تمام راههای گفتگو ، از سال ۸۵، بعد از تصویب ماده ۹۶ بسته شد . باحاکمان باید با زبان خیابان گفتگو کرد.
” فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”- (مطالبه گران کف خیابان گیلان)
-تحمعات اعتراضی و مطالباتی بازنشستگان در چند شهر
گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، اراک، تهران، شوش و رشت، تجمع اعتراضی برپاکردند :
–بازنشستگان در رشت فریاد زدند :
«تا کی سرافکندگی؟ یا مرگ یا زندگی!». «خط فقر ۵۰ میلیون، حقوق ما ۲۰ میلیون!»
یکشنبه ۳۱ خرداد ،تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در برابر سازمان تأمین اجتماعی استان گیلان، در اعتراض به فساد حکومتی، سختی گذران زندگی و پایمال شدن حقوق خود.
-شعارهای بازنشستگان در شوش
▪️نه جنگ میخواهیم، نه کشتار؛ رفاه میخواهیم و ماندگاری – یخچال بازنشسته، خالیتر از گذشته
▪️حقوق ما ریالیه، بهای برق دلاریه ، بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن ، حقوق نصف و نیمه، سکوت کنی همینه
-تجمع اعتراضی گروهی از کارکنان غسالخانه بهشتزهرای تهران
-۳۰ خرداد ، شماری از کارکنان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تجمع اعتراضی برگزار کردند.
– از ۳۰ خرداد حدود ۳۵ راننده کامیون حمل زغالسنگ در معدن زغالسنگ طزره در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
-جمعی از اعضای هیأت علمی علوم پزشکی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات خود از اسفندماه سال گذشته، مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. اعضای هیأت علمی حاضر در این تجمع تأکید کردند بیتوجهی به مطالبات پزشکان آینده و قشری که ارائه خدمات درمانی را برعهده دارد، قابل توجیه نیست. آنان هشدار دادند ادامه این وضعیت، فشارهای معیشتی سنگینی بر خانوادههایشان وارد کرده و نشانهای نگرانکننده از بحران مدیریت منابع در بخش سلامت کشور است.
–بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در نامهای سرگشاده خطاب به رئیس این دانشگاه نسبت به وضعیت انضباطی و فضای دانشگاه اعتراض کردند.
در این نامه آمده است: «با اشاره به تشکیل دستکم ۳۰ پرونده انضباطی و صدور ۱۳ حکم بدوی تعلیق و اخراج در ماههای اخیر، خواستار استقلال واقعی دانشگاه، توقف برخوردهای فراقانونی و شکسته شدن این احکام شدند و تاکید کردند اگر مدیریت توان دفاع از کیان شریف را ندارد، کنارهگیری کند.»
-حدود ۴۰ کارگر شرکت پوشش لولهی بندر ماهشهر، با گذشت نزدیک به سهماه از اخراج، همچنان از بازگشت به کار محروم ماندهاند. این کارگران میگویند باوجود صدور مصوبات رسمی برای بازگشت به کار و تنظیم نامه عدم تمکین علیه کارفرما، مدیریت شرکت از اجرای این مصوبات خودداری میکند.
-شرکت سکوسازی ایران صدرا در استان بوشهر از صبح روز ۳۱خرداد، ۵۰ کارگر از مجموع حدود ۴۰۰ کارگر این شرکت را بیکار کرد. کارگران تعدیلشده عمدتاً از نیروهای باتجربه این شرکت با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار هستند. برخی از اخراج شده گان با حدود ۲۰ سال سابقه کار در آستانه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور قرار دارند و بیکاری میتواند امکان بازنشستگی زودهنگام را از آنها بگیرد .
-شنبه ۳۰ خرداد ،کارکنان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در اعتراض به مشکلات معیشتی، وضعیت حقوق و مطالبات پرداختنشده، مقابل ستاد وزارت بهداشت تجمع اعتراضی برگزار کردند.
کارکنانی که سالها در خط مقدم ارائه خدمات سلامت به مردم بودهاند، میگویند فشار گرانی، کاهش قدرت خرید و تأخیر در پرداخت مطالبات، شرایط زندگی آنان را با مشکلات جدی روبهرو کرده است.
– کارگر تراورس اندیمشک در آستانه بیکاری؛ درخواست فوری خلع ید از بخش خصوصی
کارخانه تراورس اندیمشک به دلیل کمبود منابع مالی و عدم صرفه اقتصادی، در معرض تعطیلی قرار گرفته و ۲۰۰ کارگر آن در خطر بیکاری گروهی قرار گرفته اند . مدیریت فعلی (که به یک بخش خصوصی واگذار شده) قصد تعطیلی را دارد و کارگران خواهان بازگشت مدیریت به شرکت راهآهن (دولتی) برای ادامه فعالیت و حفظ شغل خود هستند. آمار مرکز آمار نشان میدهد که بیش از ۲۱۸ هزار نفر در بخش صنعت در زمستان ۱۴۰۴ بیکار شدهاند.
-تصادف اتوبوس حامل کارگران در رشت به مصدومیت ۱۴ کارگر انجامید.
عصر روز سه شنبه، بر اثر حادثه برخورد یک دستگاه اتوبوس حامل کارگران با یک دستگاه کامیون در محور جاده تهران-رشت، ۱۴ کارگر مصدوم شدند.
## گزارشی از تعدیل نیرو در بخش تجهیزات پزشکی و دارو
-تا پایان خرداد، نیمی از افراد شاغل در تجهیزات پزشکی و دارو با تصمیم یکطرفه کارفرماهایی تعدیل میشوند. علیرضا چیذری، رئیس انجمن تولید تجهیزات پزشکی و دارویی استان تهران، درباره تشدید رکود و کاهش ظرفیت ۵۰درصدی اشتغال در این صنعت تا پایان خردادماه خبر داد.
«چیذری اعلام کرد که کارفرماها گاه برای از دست دادن نیروهای زبده خود چنان متاسفند که حتی رزومههای آنان را برای کارفرماهای دیگر میفرستند تا دانش و تجربه آنان هدر نرود.… هنگام جذب نیرو برای هر فرصت شغلی هم، تعداد زیادی رزومه از افراد حرفهای ارسال میشود که نشاندهنده افزایش عرضه نیروی کار و کاهش فرصتهای استخدام است. به گفته او، بازار توان جذب این نیروها را ندارد. وی پیشبینی کرده است که تا پایان خرداد، «۵۰ درصد تعطیلی نیرو» در این بخش رخ دهد.
در صورت تحقق چنین رقمی، با بحرانی کمسابقه در صنعت تجهیزات پزشکی و دارو مواجه خواهیم بود که پیامدهای آن تنها محدود به اشتغال نخواهد بود و میتواند بر تولید و تأمین تجهیزات و دارو نیز اثر بگذارد.
** دیگر خبرها
-کارشناسان سازمان ملل: توافق صلح با ایران نباید به قیمت نقض حقوق بشر باشد .
بیش از ده کارشناس مستقل، گزارشگر ویژه و عضو سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد، با استقبال محتاطانه از تفاهمنامه ۱۴ بندی ایران و آمریکا برای پایان دادن به جنگ، در مورد نقض حقوق بشر هشدار دادند.
-محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیامدهای یک سال درگیری نظامی اخیر اعلام کرد که ایران در نتیجه جنگ دستکم ۲۰۰ میلیارد دلار از مسیر توسعه اقتصادی خود عقب افتاده است. او با بیان اینکه بخشی از خسارتها مستقیم و مربوط به زیرساختهاست، همچنین تاکید کرد که بخش عمده آسیبها به شکل «عدمالنفع اقتصادی» و از دست رفتن فرصتهای سرمایهگذاری و رشد بروز کرده است.
-داوود بیگینژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:
تنها بانک متعهد به پرداخت وام مسکن، بانک مسکن است، اما با توجه به هزینههای جانبی و رسوب تسهیلات، مبلغ وام (حدود یک میلیارد تومان) در بسیاری از نقاط شهر فقط پاسخگوی خرید یک تا سه متر مربع است
-معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی ایران میگوید به افرادی که در تجمعات شبانه «دوقطبیسازی» میکردند، در یک نامه به طور «محرمانه» تذکر داده است.
-جمعه ۲۹ خرداد ۱۴۰۵، افراد مسلح یکی از نیروهای فرماندهی انتظامی شهرستان خاش را مورد هدف تیراندازی قرار دادند که وی بر اثر اصابت گلوله کشته شده است .
ما پیروزیم !
سایت سازمان راه کارگر
